Henkilökuljetuspalvelun myyntiehdot
Näitä henkilökuljetuspalvelun myyntiehtoja (jäljempänä myyntiehdot) sovelletaan kaikkiin Hansabuss Suomi OY:n tarjoamiin henkilökuljetuspalveluihin. Myyntiehdot ovat Hansabuss Suomi OY:n ja tilaajan välisen henkilökuljetussopimuksen erottamaton osa. Ellei näissä myyntiehdoissa toisin säädetä, käsitteitä Hansabuss Suomi OY (jäljempänä Hansabuss) käytetään verkkosivustolla Hansabuss.fi julkaistuissa linja-auton käyttöehdoissa (jäljempänä käyttöehdot) säädetyssä merkityksessä.
1. Henkilökuljetuspalvelun tilaaminen
1.1. Tilatakseen henkilökuljetuspalvelun tilaaja pyytää Hansabussilta hintatarjouksen täyttämällä ja lähettämällä Hansabussin verkkosivustolla vastaavan lomakkeen tai lähettämällä Hansabussille sähköpostia.
1.2. Hansabuss lähettää vastauksen tilaajan hintatarjouspyyntöön (mukaan lukien hintatarjous) pyynnössä ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen tai kommunikoi muiden osapuolten välillä sovittujen yhteystietojen välityksellä.
1.3. Mikäli tilaaja haluaa tilata henkilökuljetuspalvelun Hansabussin vastauksessa mainituin ehdoin, tilaaja esittää Hansabussille kirjallisesti jäljennettävissä olevan ja kohdassa 2 säädettyjen vaatimusten mukaisen tilauksen Hansabussin hintatarjouksen mukaisesti. Tilausta tehdessään tilaaja ilmoittaa Hansabussille vastuussa olevan matkustajan nimen ja yhteystiedot.
1.4. Mikäli Hansabuss pystyy tarjoamaan henkilökuljetuspalvelua tilauksessa mainituin ehdoin, Hansabuss lähettää tilaajalle kirjallisesti jäljennettävissä olevan tilausvahvistuksen yhden arkipäivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Hansabuss ilmoittaa tilaajalle viimeistään 1 päivää ennen henkilökuljetuspalvelun aloittamista linja-auton rekisterinumeron, kuljettajan/kuljettajien nimen (nimet) ja puhelinnumeron. Tilauksen vahvistaminen suullisesti on mahdollista osapuolten vastaavalla erityisellä sopimuksella.
1.5. Henkilökuljetussopimus solmitaan, kun tilaaja on vastaanottanut tilausvahvistuksen. Kohdassa 1.2 mainittuun osoitteeseen tai numeroon sähköpostitse tai faksilla lähetetty tilausvahvistus tai muu ilmoitus katsotaan tilaajan vastaanottamaksi viimeistään lähettämistä seuraavana arkipäivänä.
1.6. Tilaaja ilmoittaa Hansabussille tilausvahvistuksen vastaanottamisesta ja maksaa ennakkomaksulaskussa ilmoitetun summan eräpäivään mennessä.
Ennakkomaksua ei palauteta.
1.7. Tilaajalla on oikeus tehdä tilaus myös ilman hintatarjouspyynnön lähettämistä. Tällöin henkilökuljetussopimus solmitaan kohdissa 1.3–1.6 säädetyn mukaisesti.
2. Hintatarjouspyyntöä ja tilausta koskevat vaatimukset
Hintatarjouspyyntö ja tilaus esitetään kirjallisesti jäljennettävässä muodossa (tilauksen voi esittää suullisesti vain Hansabussin etukäteen antamalla suostumuksella). Hintatarjouspyynnön ja tilauksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
2.1. matkan alkamispäivä, kellonaika ja osoite (lähtöpaikka);
2.2. matkan päättymispäivä, kellonaika ja osoite (määränpää);
2.3. matkareitti (kullekin päivälle erikseen kellonaikoineen ja määränpäineen);
2.4 matkustajien lukumäärä;
2.5. linja-autotyyppi Hansabussin verkkosivustolla www.hansabuss.fi annettujen kuvausten mukaisesti;
2.6. muut lisäpalvelut (majoitus, ateriapalvelut, opas, laivaliput, tiemaksut jne.);
2.7. Tilaajan tiedot (yrityksen/henkilön nimi, Y-tunnus, osoite/asuinpaikka, puhelinnumero ja sähköpostiosoite sekä oikeushenkilön osalta myös yhteyshenkilön nimi ja yhteystiedot);
2.8. matkustajan toiveisiin liittyvät mahdolliset erityispiirteet tai -tarpeet, joilla on huomattava merkitys henkilökuljetuspalvelun tarjoamisen kannalta (mm. tieto matkustajan liikuntarajoitteesta);
2.9. muut tiedot, joita tilaaja pitää tärkeinä.
3. Hinnat
3.1. Hansabussin palveluiden hintoihin sisältyy: linja-auton käyttömaksu, linja-autonkuljettajan palkkio (mukaan lukien palkasta maksettavat verot, kuten sosiaalivero) ja polttoainekustannukset (mukaan lukien polttoaineen valmistevero).
3.2. Hintaan lisätään kaikki kustannukset, jotka eivät sisälly kohdan 3.1 mukaisesti palvelun hintaan, mukaan lukien kuljettajan majoituskustannukset (mm. aamiainen), lautta- ja laivaliput, tie- ja siltamaksut, pysäköintimaksut, päästömaksut jne.
3.3. Hansabussilla on oikeus korottaa vahvistetun tilauksen hintaa ilmoittamalla siitä tilaajalle vähintään 10 (kymmenen) kalenteripäivää ennen palvelun tarjoamisen aloittamista seuraavissa olosuhteissa:
3.3.1. tarjottavaan palveluun (mukaan lukien linja-auton käyttö) suoraan liittyvien verojen, maksujen, palvelumaksujen ja muiden kustannusten noustessa, jos ne vaikuttavat palvelun hintaan;
3.3.2. kuljetus- ja polttoainehintojen noustessa;
3.3.3. valuuttakurssien muuttuessa.
4. Tilauksen muuttaminen ja peruuttaminen
4.1. Tilaajalla on oikeus peruuttaa tai muuttaa tilausta ilmoittamalla siitä Hansabussille Suomen sisäisissä kuljetuksissa (jäljempänä kotimaan kuljetukset) 7 (seitsemän) kalenteripäivän ja kansainvälisissä kuljetuksissa (jäljempänä ulkomaan kuljetukset) 14 (neljäntoista) kalenteripäivän kuluessa palvelun tarjoamisen alkamispäivästä.
4.2. Mikäli tilaaja ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta tai muuttamisesta myöhemmin kuin kohdassa 4.1 on määrätty, Hansabussilla on oikeus vaatia ja tilaaja on velvollinen vastaavan vaatimuksen saadessaan maksamaan Hansabussille välittömästi sopimussakon, joka on
kotimaan kuljetuksissa:
50 % tilauksen arvonlisäverottomasta hinnasta, jos tilaaja ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta tai muuttamisesta 6–4 (kuudesta neljään) kalenteripäivää ennen palvelun tarjoamisen suunniteltua alkamispäivää;
100 % tilauksen arvonlisäverottomasta hinnasta, jos tilaaja ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta tai muuttamisesta 3–1 (kolmesta yhteen) kalenteripäivää ennen palvelun tarjoamisen suunniteltua alkamispäivää tai palvelun tarjoamisen alkamispäivänä.
Ulkomaan kuljetuksissa:
50 % tilauksen arvonlisäverottomasta hinnasta, jos tilaaja ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta tai muuttamisesta 13–7 (kolmestatoista seitsemään) kalenteripäivää ennen palvelun tarjoamisen suunniteltua alkamispäivää;
100 % tilauksen arvonlisäverottomasta hinnasta, jos tilaaja ilmoittaa tilauksen peruuttamisesta tai muuttamisesta 6–1 (kuudesta yhteen) kalenteripäivää ennen palvelun tarjoamisen suunniteltua alkamispäivää tai palvelun tarjoamisen alkamispäivänä.
4.3. Jos tilaaja haluaa peruuttaa tilauksen, hänen on ilmoitettava siitä Hansabussille erikseen kirjallisesti jäljennettävissä olevassa muodossa (kohdassa 5.3 säädetystä huolimatta).
4.4 Tilausten muuttaminen tapahtuu vain kuljetusyrityksen mahdollisuuksien mukaan.
4.5 Jos tilauksia muutetaan alle 7 päivää ennen matkaa, veloitetaan lisämaksu, joka on vähintään 50 euroa jokaisesta muutoksesta.
4.6 Linja-auton istumapaikkojen määrä vahvistuksessa on suuntaa-antava. Linja-auton tarkat tiedot selviävät 24 tuntia ennen matkaa.
5. Maksaminen
5.1. Hansabussin palveluiden hinnat määräytyvät joka kerta osapuolten sopimuksella.
5.2. Kohdassa 5.1 mainitun palvelun hinnan lisäksi tilaaja maksaa Hansabussille palvelun tarjoamisen yhteydessä aiheutuneet kohdassa 3.2 mainitut lisäkustannukset palvelun tarjoamisen jälkeen Hansabussin lähettämän laskun perusteella.
5.3. Hansabussilla on oikeus vaatia tilaajaa maksamaan ennakkomaksulasku tarjottavasta palvelusta. Mikäli tilaaja ei maksa ennakkomaksulaskussa ilmoitettua summaa eräpäivään mennessä, Hansabussilla on oikeus luopua yksipuolisesti tilauksen täytäntöönpanosta. Tilaaja on velvollinen ilmoittamaan Hansabussille kirjallisesti tilauksen peruuttamisesta tai tarjouksen sopimattomuudesta. Mikäli tilaaja ei ilmoita kohdan 4 mukaisesti tilauksen peruuttamisesta ja Hansabuss aloittaa palvelun tarjoamisen ennakkomaksun maksamatta jättämisestä huolimatta, Hansabussilla on oikeus vaatia ja tilaaja on velvollinen vastaavan vaatimuksen saadessaan maksamaan välittömästi sopimussakon, jonka määrä vastaa tilauksen arvonlisäverotonta kokonaishintaa.
5.4. Tilaaja maksaa henkilökuljetuspalvelun (mukaan lukien lisäkustannukset) Hansabussin lähettämän laskun mukaisesti. Tilaaja maksaa laskussa ilmoitetun summan tilisiirtona laskuun merkitylle pankkitilille 7 (seitsemän) kalenteripäivän kuluessa siitä, kun Hansabuss on lähettänyt laskun. Hansabuss lähettää laskun sähköpostitse tai postitse kohdassa 1.2 mainittuun osoitteeseen, elleivät osapuolet ole toisin sopineet.
5.5. Asiakaspalvelijan suostumuksella tilaaja voi maksaa tarjotun palvelun muulla tavoin kuin tilisiirrolla, eli maksaa käteisellä tai luottokortilla (Visa, Master, Eurocard) linja-autossa tai palvelun tarjoamisen jälkeen.
5.6. Hansabussille maksettava maksuvelvoite katsotaan täytetyksi, kun laskussa ilmoitettu summa on kokonaisuudessaan vastaanotettu Hansabussin ilmoittamalle pankkitilille.
5.7. Hansabussilla on oikeus vaatia eräpäivään mennessä maksamattomasta summasta 0,2 %:n viivästyskorkoa jokaiselta viivästyneeltä kalenteripäivältä.
6. Hansabussin lisäoikeudet ja -velvollisuudet
6.1. Hansabuss sitoutuu tarjoamaan henkilökuljetuspalvelua osapuolten välisten sopimusten (mukaan lukien tilausvahvistus), näiden myyntiehtojen, käyttöehtojen ja Viron tasavallan voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti henkilökuljetuspalvelun tarjoamisen käytännöt ja tavat huomioon ottaen.
6.2. Mikäli matkustaja, jolle Hansabuss tarjoaa henkilökuljetuspalvelua, ei täytä vaatimustenmukaisesti Hansabussin asettamia ehtoja, mukaan lukien käyttöehdot, linja-auton sisäiset järjestyssäännöt, viranomaisten määräykset ja ohjeet tai lainsäädäntö, tai jos matkustaja tai hänen matkatavaransa eivät jostain syystä ole sovitussa paikassa ajoissa valmiina kuljetettavaksi, Hansabussilla on oikeus harkintansa mukaan keskeyttää henkilökuljetussopimuksen täytäntöönpano, irtisanoa henkilökuljetussopimus, aloittaa matka ja/tai vaatia tilaajalta aiheutuneen vahingon korvaamista.
6.3. Hansabussilla on oikeus käyttää muiden vastaavien palveluntarjoajien palveluita tilaajan tilauksen täyttämiseksi, jos Hansabuss ei pysty täyttämään tilausta omin keinoin. Tällöin Hansabuss ilmoittaa tilaajalle palvelua tarjoavan henkilön nimen ja yhteystiedot. Tilaaja maksaa tilauksen Hansabussille kuten silloin, jos palvelu tarjotaan Hansabussin ajoneuvolla.
6.4. Hansabuss sitoutuu:
6.4.1. Antamaan tilaajan käyttöön teknisesti hyväkuntoiset, puhtaat ja kuljettajalla/kuljettajilla varustetun/varustetut linja-auton/linja-autot henkilökuljetussopimuksen ehtojen mukaisesti. Linja-autonkuljettaja/-kuljettaja on/ovat pukeutuneet virka-asuun;
6.4.2. varmistamaan, että linja-auto(t) on paikalla Hansabussin vahvistamassa tilauksessa ilmoitetussa paikassa ja aikana;
6.4.3. jos linja-autossa ilmenee palvelun tarjoamisen aikana tekninen vika, toteuttamaan kohtuulliset toimet vian poistamiseksi ja matkan jatkamiseksi, ja jos on tarpeen sekä mahdollista, korvaamaan käytöstä poistetun/poistetut linja-auton/linja-autot vastaavilla;
6.4.4 takaamaan, että linja-auto(t) on varustettu polttoaineella.
6.5 Hansabussin korvaamat vahingot:
6.5.1 Palvelut katsotaan tarjotuksi vaatimustenmukaisesti, jos ostaja ei ilmoita puutteista 30 päivän kuluessa asiakasryhmän poistumisesta.
6.5.2 korvaa vain välittömät vahingot, jotka ovat aiheutuneet sen merkittävästä rikkomuksesta, mutta enintään vastaavan palvelun hinnan laajuudessa. Välillisiä tai tulonmenetyksistä aiheutuneita vahinkoja ei korvata.
6.5.3 vastaa vain onnettomuuksista, jotka ovat sattuneet palvelujen tarjoamisen aikana ja Hansabussin tai sen alihankkijoiden huolimattomuuden vuoksi tai viallisten varusteiden käytön seurauksena.
7. Tilaajan lisäoikeudet ja -velvollisuudet
7.1. Yli yhden päivän kestävien matkojen osalta tilaaja sitoutuu esittämään Hansabussille yksityiskohtaisen matkasuunnitelman (kellonajat, reitit, määränpäät, pysäkit) kullekin päivälle erikseen vähintään 5 (viisi) kalenteripäivää ennen henkilökuljetuspalvelun tarjoamisen aloittamista. Jos tilaaja toimittaa matkasuunnitelman myöhemmin, Hansabuss ei ole velvollinen noudattamaan matkasuunnitelmaa tarkasti.
7.2. Tilaaja sitoutuu muun muassa:
7.2.1. järjestämään omalla kustannuksellaan Hansabussin linja-auton kuljettajan majoituksen ja aamiaisen, jos se on palvelun tarjoamisen kesto huomioon ottaen välttämätöntä eivätkä osapuolet sovi toisin ennen palvelun tarjoamisen alkamista;
7.2.2. valitustapauksissa ilmoittamaan niistä Hansabussille suullisesti ennen matkustajien poistumista. Lisäksi tilaajan on esitettävä valitus kirjallisesti jäljennettävässä muodossa käyttöehtojen kohdan 6.9 mukaisesti.
7.2.3. antamaan Hansabussin vastaavasta pyynnöstä palautetta tarjotusta palvelusta.
7.2.4. Ilmoittamaan tilauksen peruuttamisesta tai tarjouksen sopimattomuudesta osoitteeseen info@hansabuss.fi riippumatta siitä, onko ennakkomaksu suoritettu vai ei.
Hansabussilla on oikeus muuttaa edellä mainittuja myyntiehtoja ilman ennakkoilmoitusta. Myyntiehdot katsotaan muutetuiksi, kun uusi teksti julkaistaan Hansabussin verkkosivustolla Hansabuss.fi.
Henkilökuljetuspalvelun myyntiehdot 14.10.2025 alkaen